I forbindelse med leie og leasing av bil, dukker det alltid opp noen spørsmål. Kanskje finner du noen av svarene du eventuelt leter etter her. Har du flere spørsmål, så ikke nøl med å ta kontakt!
Svarene finnes – hos CTC Bilpartner.
Hva er unormal slitasje?
Hva er unormal slitasje?
DEKK:
- Skader på dekk og felger forårsaket av sammenstøt mot fortauskant eller lignende.
- Dekkslitasje sommer dekk + reservehjul mindre enn 2 millimeter.
- Dekkslitasje vinterhjul mindre enn 3,5 millimeter.
- Minst 50% av piggene må fortsatt være igjen på piggdekkene.
KAROSSERI:
- Lett synlige riper som må lakkeres (kan ikke poleres bort).
- Frontrute skade som må rep/evt. byttes pga. skade i synsfeltet.
- Skade på frontlys blinklys og lignende.
- Flere enn 2 ”parkbulker” med diameter på opptil 2,5 cm.
- Bulker som må rettes og lakkeres.
- Omfattende steinsprutskader.
INTERIØR:
- Hull i dashbord etter mobiltelefon e.l.
- Hull eller revner i tepper, setetrekk, dørtrekk, taktrekk e.l.
- Skitne seter/taktrekk som ikke kan rengjøres på normal måte, men krever rens eller annen behandling.
- Skader på sikkerhetsbelte.
- Lukt som ikke kan fjernes (eks. røyklukt, hund etc.).
SERVICE:
- Dersom leietaker ikke følger bilens service- og vedlikeholds forpliktelser kan:
- Leasingavtalen sies opp av eier.
- Leietaker kan belastes inntil 12% av den bokførte verdien på bilen, som kompensasjon for den verdiforringelse et slik mislighold innebærer, og den risiko som er ved bortfall av garanti for restverdigarantist.
- Garanti fra produsent falle helt eller delvis bort. Dersom en garanti bortfaller på grunn av leietakers manglende oppfølging av service- og vedlikeholds forpliktelser, kan leietaker belastes kostnadene for reparasjon som garantien ellers ville dekket.
- Som følge av at service-/kontrollintervallene ikke er overholdt, må leietaker dekke kostnaden for unnlatt service. Service som skal utføres innen 2 måneder etter innlevering, kan bli belastet leietaker, grunnet at serviceintervallet er nærme på km og/eller tidsperioden.
Ovenstående er et forkortet utdrag og sammenfallende med bransjenorm utarbeidet av Forbrukerrådet, Finansieringsselskapenes forening og Norges Bil Bransjeforbund (NBF).
Hvordan skal en leasingbil håndteres?
Hvordan skal en leasingbil håndteres?
Det er anbefalt å bruke sunn fornuft, og at man bruker den og tilbakeleverer den i en slik stand man selv kunne akseptere og kjøpe den som bruktbil.
Hva hvis jeg ikke vil ha bilen mer?
Hva hvis jeg ikke vil ha bilen mer?
Forbrukerombudet har vedtatt at ved privatleie kan man etter minst seks måneder si opp avtalen med en måneds varsel. Bruker skal betale et kompensasjonsbeløp tilsvarende utleiers tap. Kompensasjonsbeløpet skal være oppad begrenset til seks måneders leie. Har man selv noen som ønsker og ta over bilen i perioden, kan vi søke om kredittgodkjenning av vedkommende. Blir søknad godkjent kan ny bruker ta over leien. Det påløper kun et endringsgebyr.
Hva hvis jeg ser at jeg kommer til å kjøre for langt iht. avtalen?
Hva hvis jeg ser at jeg kommer til å kjøre for langt iht. avtalen?
Da kontakter du oss og så gjør vi en vurdering på om det vil lønne seg for deg og endre km underveis i perioden, eller om det lønner seg og betale for overkjørte km ved tilbakelevering av bilen.
Hva hvis jeg ser at jeg kommer til å kjøre for kort iht. avtalen?
Hva hvis jeg ser at jeg kommer til å kjøre for kort iht. avtalen?
Da kontakter du oss så gjør vi en vurdering på om det vil lønne seg for deg og endre km underveis i perioden. Vi har 15.000km årlig som laveste sats, så vi kan ikke endre til lavere enn dette.
Skal jeg føre opp leiebilen i selvangivelsen min?
Skal jeg føre opp leiebilen i selvangivelsen min?
Nei det skal du ikke. Det er dessverre ingen fradrag å få i selvangivelsen, men heller ingen formuesverdi.